sábado, 1 de febrero de 2014

Automóvil eléctrico o por combustible fósil?Electric automobile or for fossil fuel? Elektrisches Auto oder für fossilen Brennstoff?

Automóvil eléctrico o por  combustible fósil?
Electric automobile or for fossil fuel? Elektrisches Auto oder für fossilen Brennstoff?

Muchas veces se confunden las cosas, deliberadamente. Se pretende reemplazar el automóvil común por uno eléctrico o híbrido, que lo fabrican los mismos que hacen el auto común.

El error de concepto
El tema no es cambiar de auto, porque se sostiene el problema. Una gran energía disponible para moverse con relativa libertad. Dispositivos pesados para mover una o dos personas.
La energía eléctrica de los automóviles no existe en si misma. Si se obtuviese energía eléctrica en forma directa sería algo interesante sin contaminación. El problema es que la energía eléctrica proviene de diversas fuentes.

Sistema eléctrico interconectado.
La energía eléctrica es una manifestación de otras formas de energía. Debido a ello, se juntan los diversos sistemas de producción de energía eléctrica en un ente coordinador que la distribuye en un país.
Puede provenir de central nuclear, central térmica ( quema combustibles fósiles) , central hidroeléctrica y otras formas de menor importancia hasta ahora, como son las eólicas, solares, etc.
Los principales en ese grupo son las centrales térmicas y las nucleares. Por una razón u otra ambas son deseables de disminuir su acción al mínimo.
Unas por el enorme peligro potencial que se ha corporizado con Chernobyl y Fuskushima.
Las otras porque contaminan el ambiente y queman combustible fósil.
Las hidroeléctricas, solares, eólicas, etc , son deseables, pero tienen algunos inconvenientes.
Las hidroeléctricas tienen régimen variable. Hay momentos en que generan mínima energía en el año. Las solares son más constantes, pero no se han desarrollado aún a gran escala.
Las eólicas, que se disponen en zonas ventosas pueden proveer energía más o menos en forma constante.

Almacenar energía.
Un inconveniente es el almacenamiento de energía, porque la misma se genera en momentos diferentes en que se usa.
En el caso de las centrales nucleares ese tema es crítico, porque la nuclear genera en régimen a pleno y no disminuye su nivel nunca, La energía debe almacenarse en algún lado.
Lo mismo ocurre con las eólicas , hidroeléctricas y solares.

La solución está en las centrales de punta.
Estas centrales consisten en bombas que a su vez se pueden usar como generadores eléctricos. Dichas bombas se disponen a nivel conveniente, bombeando agua cuando sobra energía de centrales de potencia permanente. En ese momento el agua se envía a un embalse o dique que aumenta su nivel de agua , almacenando energía en forma potencial.
De esta manera , se integra la energía en el tiempo transformándola en una constante a utilizar cuando se desea.

Un problema de cantidad.
La realidad es que se provee mucha más energía con centrales nucleares o térmicas, pero por un lado son peligrosas, y por otro lado contaminan y queman combustible fósil.
Por ello la pregunta no debe ser : cuál es el auto más ecológico? porque en definitiva, el auto eléctrico oculta que se quemará combustible fósil para transformar en energía eléctrica, o se usará energía nuclear.
La pregunta debe ser: cómo movilizar masas en la medida necesaria?
Esa movilidad se puede hacer en forma eléctrica pero proveniente de centrales de energía limpia.
Primera razón: se utilizará mucho menos energía porque el rendimiento en transporte entre peso y cantidad de personas transportadas es mucho mayor con transporte público que en automóvil.
Otra razón:
La planificación urbana permite realizar funciones con mucho menos movimiento. Es posible realizar funciones como estudiar, legislar, recibir asistencia médica, supervisar plantas de producción, etc, por medio de comunicación digital , lo que implica mucho menos desplazamiento.
Con adecuada planificación urbana es posible tener centros de provisión a distancia tal que nadie deba usar transporte , sino llegar caminando. Una distancia máxima aceptable seria 300 metros.
Otra razón: se eliminan accidentes, se aumenta superficie libre en ciudades, se  elimina el espejo de hormigón y asfalto que calienta las ciudades. Se socializa la población, acercándose más entre ciudadanos.

Se trata de imponer el cambio al automóvil eléctrico que tendrá otra fachada, pero lo que no consume y contamina el automóvil común , lo hace el sistema en generar energía eléctrica, por medios nucleares o térmicos.
En definitiva es un beneficio para las mismas empresas fabricantes de automóviles, porque no cambia el concepto.

Variables de un sistema económico
Entre las variables de un sistema económico se encuentra la energía , los recursos naturales, el clima, las necesidades reales, las necesidades inducidas, las finanzas y bancos, etc.
De todas ellas la energía es una de las que más pesan, siendo materia de la ingeniería más que de los economistas.
De allí que una función de la energía sería el desplazamiento. El desplazamiento se trata de vender como necesidad inducida, para lo cual se apela a distintos medios.
El avión, el automóvil, los cruceros, los trenes de alta velocidad, etc.
Establecer el concepto de desplazamiento en su adecuada medida permite definir el medio correcto para la satisfacción de dicha necesidad. En este caso es el transporte público automático.
Ese sistema a su vez se puede ajustar en función de la energía disponible. La frecuencia de los desplazamientos tiene que ver con el cálculo de la energía disponible.
De igual manera hay dispositivos que no son realmente necesarios. El tren de alta velocidad es una invitación a consumir energía, solamente por la idea loca de estar en un punto alejado en el mínimo tiempo posible. En un fin de semana viajar a un punto alejado y regresar. Pero eso es compatible con el ambiente?
Es una necesidad real? o se podía reemplazar con otra cosa como un paseo local.
De igual manera, la cadena asociada de intereses mantiene los aviones, los hoteles, los cruceros, etc. Realmente la mayor parte de los viajes en avión son por placer, pero no por necesidad real. Cualquier actividad relacionada a un trabajo puede satisfacerse con comunicaciones digitales.

( en edición...)

Electric automobile or for fossil fuel?

Sometimes things get confused, deliberately.It is sought to replace the common automobile for one electric or hybrid that manufacture it the same ones that make the common car.
The concept error
The topic is not to change car, because the problem is sustained. A great available energy to move with relative freedom. Heavy devices to move a person, or two.
The electric power of the automobiles doesn't exist in if same. If one obtains electric power in direct form it would be something interesting without contamination. The problem is that the electric power comes from diverse sources.

Interconnected electric system.
The electric power is a manifestation in other energy ways. Due to it, they join the diverse systems of electric power production in a coordinating entity that distributes it in a country.
It can come of central nuclear, central thermal (it burns fossil fuels), central hydroelectric and other forms of smaller importance up to now, like they are the eolic ones, solar, etc.
The main ones in that group are the thermal power stations and the nuclear ones. For a reason or other both are desirable of diminishing their action to the minimum.
Some for the enormous danger potential that has shown with Chernobyl and Fuskushima.
The other ones because they contaminate the atmosphere and they burn fossil fuel.
The hydroelectric ones, solar, eolic, etc, they are desirable, but they have some inconveniences.
The hydroelectric ones have variable régime. There are moments in that generate minimum energy in the year. The lots are more constant, but they have not still been developed to great scale.
The eolic ones that prepare in windy areas can provide energy more or less in constant form.

To store energy.
An inconvenience is the energy storage, because the same one is generated in different moments in that it is used.
In the case of the nuclear power stations that topic is critical, because the nuclear one generates in regime to full and it never diminishes its level, The energy should be stored in some side.
The same thing happens with the eolic, hydroelectric and solar.

The solution is in the tip power stations.
These power stations consist on bombs that in turn can be used as electric generators. This bombs prepare at convenient level, pumping water when it has more than enough energy of central of permanent power. In that moment the water is sent to a reservoir or dike that it increases its level of water, storing energy in form potential.
This way, it is integrated the energy in the time transforming it in a constant to use when it wants himself.

A problem of quantity.
The reality is that much more energy is provided with central nuclear or thermal, but on one hand they are dangerous, and on the other hand they contaminate and they burn fossil fuel.
In and of itself the question should not be:  which is the most ecological car? because in definitive, the electric car hides that fossil fuel will burn to become electric power, or nuclear energy will be used.
The question should be:  how to mobilize masses in the necessary measure?
That mobility one can make in electric form but coming from central of clean energy.
First reason:  much less energy will be used because the yield in transport between weight and quantity of ported people is much bigger with public transportation that in automobile.
Another reason:
The urban planning allows to carry out functions with much less movement. It is possible to carry out functions like to study, to legislate, to receive medical attendance, to supervise production plants, etc, by means of digital communication, what implies much less displacement.
With appropriate urban planning it is possible to have provision centers at such distance that nobody should use transport, but arriving walking. A distance maximum acceptable serious 300 meters.
Another reason:  accidents are eliminated, you increases free surface in cities, it is eliminated the concrete mirror and asphalt that it heats the cities. The population is socialized, coming closer more among citizens.

It is to impose the change to the electric automobile that will have another facade, but what doesn't consume and it contaminates the common automobile, it makes it the system in generating electric power, for nuclear or thermal means.
In definitive it is a benefit for the same manufacturing companies of automobiles, because it doesn't change the concept.

Variables of an economic system
Among the variables of an economic system it is the energy, the natural resources, the climate, the real necessities, the induced necessities, the finances and banks, etc.
Of all them the energy is one of those that more weighs, being matter of the engineering more than of the economists.
Of there that a function of the energy would be the displacement. The displacement is to sell as induced necessity, for that which the system appeals to different means.
The airplane, the automobile, the cruises, the high-speed trains, etc.
To establish the displacement concept in their appropriate measure allows to define the correct means for the satisfaction of this necessity. In this case it is the automatic public transportation.
That system in turn you can adjust in function of the available energy. The frequency of the displacements has to do with the calculation of the available energy.
In a same way there are devices that are not really necessary. The high-speed train is an invitation to consume energy, only for the crazy idea of being in a point moved away in the minimum possible time. In one weekend to travel to a far away point and to return. But is that compatible with the atmosphere?
Is a real necessity? or you could replace with another thing as a local walk.
In a same way, the chain associated of interests maintains the airplanes, the hotels, the cruises, etc. Really most of the trips by plane is for pleasure, but not from necessity real. Any activity related to a work can be satisfied with digital communications.

( in edition...)






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